viernes, 11 de marzo de 2016

Tema 7. Ampliació.

Què són els BLOGS?
Els blocs, weblogs o bitàcoles són el fenomen de més actualitat a la Xarxa, són llocs web on es recopilen cronològicament missatges d'un o diversos autors sobre una determinada temàtica. Pot tractar-se d'un diari íntim, un diari comunitari, d'actualitat o un diari de classe en què el seu autor publica articles que poden contenir text, imatges, vídeos, sons, ... Hi ha blocs per a tots els gustos i sobre tots els temes, i el més important és que qualsevol pot publicar un.  

Des d'un punt de vista estructural, un bloc consisteix en una sèrie d'articles (també anomenats entrades o posts) classificats per dates. L'article més recent és el primer de la llista. A més dels articles la majoria dels blocs aporten funcions addicionals com classificació dels articles per categories, cercador de continguts, suport multiusuari (diversos autors poden publicar articles al blog), generació d'RSS per a la sindicació de continguts, gestió de comentaris, etc.

Tipus de blogs en l'àmbit educatiu.
Els blocs estan trobant un lloc cada vegada més important en educació, des de l'educació primària a la universitat; no només perquè són fàcils de crear i de mantenir, sinó també perquè el format "diari" anima els estudiants i el professorat a conservar un enregistrament del seu propi pensament, de les seves activitats, etc. en un determinat espai de temps; estan oberts a l'exterior en acceptar els comentaris o posts de persones externes a l'aula.

L'ús dels blocs, per part, dels estudiants té un ampli espectre. Un senzill bloc d'autor, pot usar-se per proporcionar un espai propi on-line, per plantejar preguntes, publicar treballs i comunicar-se amb altres espais web, així com comentar-los. No obstant això, un bloc no té perquè estar limitat a un sol autor, sinó que pot combinar a diversos, incloent companys, professors, tutors o especialistes en un tema concret. No és fàcil establir una taxonomia dels diferents tipus de bitàcoles. Poden ser tants com a objectius es plantegen. Wikipedia diferencia quatre tipus:
  • Usats pel professorat. Són blocs creats per professors per tal de mantenir els alumnes actualitzats amb les reflexions i les fonts d'informació que el professor aquesta usant durant el desenvolupament d'un curs o programa.
  • Portafolis creats pels estudiants . Creats pels estudiants a manera de portafoli o diari d'aula, com una selecció dels treballs, projectes, investigacions, enquestes de l'alumne o alumna que ens explica el seu progrés, les seves reflexions o els seus èxits.
  • Acadèmics o d'investigació: en aquest sector podem agrupar blocs d'investigació de diferents departaments, amb línies d'estudi, projectes i perspectives de desenvolupament. Tenen un perfil tancat en contingut i entre professionals d'un centre amb interessos comuns. També podem agrupar en aquest apartat els blocs de docència entre educadors, que permeten debatre i compartir experiències en la seva àrea a professors de diferents centres. Aquests blocs també poden servir com a esperó per a la col·laboració entre diferents centres per elaborar material curricular. Seria interessant promoure bitàcoles de professors sobre els seus models de formació i la seva metodologia didàctica.
  • Professor / a - ​​alumnat: aquest tipus d'edublogs és molt interessant. El professor, de manera senzilla, pot incloure treballs a realitzar, proposar temes i / o apunts a desenvolupar, activitats a realitzar, enllaços d' interès per ampliar la formació, orientacions, etc. El Edublog hauria de ser obert a debats i comentaris per part dels alumnes. D'aquesta manera el professor pot rebre aquesta informació com feedback, el que li pot fer replantejar el currículum de l'assignatura.

Què són les WIKIS?
Un wiki és un lloc web col·laboratiu que pot ser editat per diversos usuaris. Els usuaris d'un wiki poden així crear, editar, esborrar o modificar el contingut d'una pàgina web, d'una forma interactiva, fàcil i ràpida; aquestes facilitats fan de la wiki una eina efectiva per a l'escriptura col·laborativa; es pot dir que, és l'eina més versàtil i educativa de la web 2.0.

Un wiki és ideal per a projectes on hi hagi moltes entrades o punts a tractar, com ara l'elaboració de glossaris, diccionaris, enciclopèdies, apunts en què participen un grup de persones, o treballs d'investigació desenvolupats simultàniament en diferents llocs.

Ús de les WIKIS en l'àmbit educatiu.
  • Com a eina de creació de continguts, per fer uns apunts per als alumnes juntament amb altres professors.
  • Los estudiants elaboren apunts col·laborativament La immediatesa de la correcció d'errades augmenta la qualitat.
  • Recoger, fer visibles i compartir les produccions dels alumnes en relació amb un tema en particular, el que sens dubte serà un element motivador per a ells.
  • Para un treball col·laboratiu entre determinat grup de docents d'institucions diferents per a, per exemple, elaborar materials per a una determinada matèria pot arribar a un alt nivell.
  • Construir una revista o diari digital.
  • Wikicuaderno: cada estudiant pot comptar amb el seu wiki personal que substituiria al cèlebre quadern d'apunts o notes de classe.
  • El professor crea una pàgina wiki amb una llista de temes i / o activitats proposats i deixa espais en blanc perquè els alumnes s'inscriguin. Els alumnes van editant la pàgina i s'inscriuen posant el seu nom on els interessi. El professor pot realitzar les anotacions pertinents en el treball de l'estudiant. Hi ha la possibilitat que aquest wiki d'accés restringit estudiant i professor pugui ser vist, encara que no editat, per la resta d'estudiants.
  • Un wiki permet la col·laboració entre alumnes del mateix centre o de centres diferents (fins i tot de països distints) treballant sobre un tema determinat.
  • Trabajos col·laboratius d'alumnes. Espai ideal per dur a terme una WebQuest, Caces de Tresors o qualsevol altre tipus d'activitat que se'ns ocorri.
  • Aprendizaje a través de projectes.
  • Hermanamiento entre alumnes i centres de diferents cultures o països.
  • Creación de narracions col·lectives.
Diferències entre Blog i Wiki.

Un bloc està compost d'entrades i comentaris (respostes a entrades). Normalment, el permís per escriure entrades està restringit al propietari del bloc o als membres d'aquest bloc, encara que també pot estar obert al públic. El mateix passa amb els comentaris. No obstant això, a diferència del wiki, en un bloc, ningú pot canviar o editar el comentari o entrada d'una altra persona.

L'estructura del bloc consisteix en una seqüència cronològica d'entrades seguides de comentaris. Un wiki té una estructura més oberta que permet als altres editar el que un participant ha escrit. Aquesta estructura tan oberta prioritza l'escriptura de grup en arres d'una autoria individual.

Això no vol dir que una eina sigui millor que una altra. Cada eina (Blog i Wiki) és apropiada per a un determinat tipus de tasques. El professor ha de saber què vol aconseguir amb aquesta tasca i avaluar quina eina necessita per dur a terme els seus propòsits.

No hay comentarios:

Publicar un comentario