viernes, 8 de abril de 2016

Tema 8. Ampliació.

Què és una WEBQUEST?
Una de les activitats més corrents efectuades pels alumnes en Internet és la recerca d'informació, sovint amb ajuda dels motors de cerca com, per exemple, Google. No obstant això, aquestes investigacions són activitats difícils que prenen molt temps i que poden resultar frustrants si els objectius no són reflectits clarament i explicats al principi.

WebQuests són activitats estructurades i guiades que eviten aquests obstacles proporcionant als alumnes una tasca ben definida, així com els recursos i les consignes que els permeten realitzar-les. En lloc de perdre hores a la recerca de la informació, els alumnes s'apropien, interpreten i exploten les informacions específiques que el professor els assigna.

Investigar en la Web és senzill i de simple aplicació, ja que és fàcil de realitzar i permet que tant novells com experts en Internet participin. Investigant a la web s'incorpora als estudiants en tasques efectives, estimula la col·laboració i discussió, i és de fàcil integració en el currículum escolar. El professor ha de suggerir un tema d'exploració i apuntar a alguns llocs del web on l'alumne anirà a buscar la informació que necessita. A mesura que els docents van familiaritzant amb la web i els mecanismes de recerca, i aprenen a desenvolupar estratègies d'optimització del seu saber a través de la comunicació, recerca i processament d'informació, passen a proposar els temes i els alumnes van a buscar només les solucions.

En l'últim estat de total autonomia, els estudiants poden proposar temes d'interès al professor que passa a triar entre ells el que sigui més convenient per a l'aprenentatge personal i del grup. La de les WebQuest, una estratègia didàctica en la qual els alumnes (des de meitat de primària fins a universitat) són els que realment construeixen el coneixement que després aprendran. Se'ls organitza en grups, se'ls assignen rols i han d'elaborar un producte que va des d'una presentació, o un document, fins a una escenificació teatral o un guió radiofònic, etc., representant el més ajustat possible les diferents postures dels rols. És un disseny molt prometedor. Això és no només una nova manera perquè els professors ensenyin també és una manera perquè els alumnes aprenguin.

Origen de WebQuest.
La idea de WebQuest va ser desenvolupada en 1995, a la Universitat Estatal de San Diego per Bernie Dodge juntament amb Tom March i la va descriure en Some Thoughts About WebQuests.  

L'ús d'Internet i WebQuest és una forma de practicar, de forma efectiva, l'aprenentatge cooperatiu. WebQuest usa el món real, i tasques autèntiques per motivar els alumnes; seva estructura és constructivista i per tant força als alumnes a transformar la informació i entendre-la; les seves estratègies d'aprenentatge cooperatiu ajuden els estudiants a desenvolupar habilitats i contribuirà al producte final del grup.

WebQuests ofereixen un model ideal per als docents que busquen la manera d'integrar Internet a l'aula. Cada WebQuest té una tasca clara o un problema específic amb una gran quantitat d'enllaços que es relacionen amb un tòpic o amb el contingut de l'àrea d'estudi d'un curs determinat.

Els seus autors han creat un lloc informatiu que s'ocupa de l'ús de WebQuests per donar suport al procés d'aprenentatge, i també han dissenyat uns excel·lents exemples. The WebQuest Page compta amb més de 20.000 propostes d'educadors de molts països del món (Estats Units, Canadà, Islàndia, Austràlia, Anglaterra, França, Portugal, Brasil, Holanda, entre d'altres).

Què s'ha de tindre en conte per a fer una WebQuest?
  • Introducció: per exemple, començen dient "En aquesta webquest el grup format per... alumnes de primaria, vam a treballar els continents". Ara bé, "Què són els continents?", "els mes importants son..." aleshores l'alumne ja ha de tindre clar aquestes conceptes.
  • Tasca: la tasca final de la nostra webquest és on l'alumne ha de construir, per exemple, un tren, on s'han de pujar la resta dels companys. Direm els objectius que plantejariem, els objectiu és com l'objectiu final que nosaltres volem fer, per exemple, anem a construir una maquesta d'un tren, una casa amb totes les seues parts, un video el qual el xiquet ha de fer... es a dir, la tasca final. És important que preneu nota, dins d'aquest apartat s'han de fixar uns objectius.
  • Procés: en la webquest creareu una pàgina, en eixa pàgina on estiga el procés, explicarem molt breument, un o dos objectius de cada activitat: activitat 1..., activitat 2..., activitat 3... (molt breus), després podrem crear un enllaç a altra pàgina on explicarem de forma detallada l'activitat.
  • Avaluació: hem de fer una rúbrica, un quadre on posarem: activitat 1, 2, 3, 4 cap a baix. D'alt posarem be, regular, mal, l'alumne ha de saber totes les parts que te l'ordinador, per exemple, en mal posarem "no identifica cap part de l'ordinador", en regular "pot identificar dos parts del mateix", i be "identifica tot l'ordinador". En la segona activitat el mateix. I, així, amb totes.
  • Conclusió: reflexions finals, hem de ficar imaginació, i aclarir realment qué passa amb l'aplicació de la webquest, hem observat que els xiquets no han tingut cap problema, encara que questa part li ha costat més...
  • Orientacios per al professor: hem d'orientar ,per a saber de quina forma pot utilitzar la webquest, es a dir explicar-la.
  • Bibliografía: on ficarem tots els recursos que heu sugerit que es podriem emprar, per exemple, "en l'activitat 1 seria interesant que l'alumne emprara aquest recurs perque..."


BE
(identifica totes les parts de l’ordinador)
REGULAR
(pot identificar dues/tres parts de l’ordinador)
MAL
(no identifica cap part de l’ordinador)
Activitat 1



Activitat 2



Activitat 3



Activitat 5



Activitat 6



No hay comentarios:

Publicar un comentario