miércoles, 3 de febrero de 2016

Tema 1. Teoría.

TIC I EDUCACIÓ PRIMÀRIA.

1. PER COMENÇAR...

La LOE (2006), en el preàmbul, estableix millorar la qualitat i eficacia dels sistemes d'educació i de formació, el que implica major competencia digital de docents i alumnes.
Referent a l'Educació Primària, el seu objectiu estableix iniciar-se en la utilització, per a l'aprenentatge, de les Teconologíes de la Información i la Comunicación desenvolupant un esperit crític davant els missatges que reben i elaboren.

El mestre d'aquesta etapa educativa, ha de recordar que entre els principis pedagògics establerts, la transversalitat de les TIC està present en totes les àrees curriculars comunes.

2. EL PLA TIC.

És un projecte de Ministeri d'Educació en col·laboració amb les conselleries d'Educació, per reforçar la integració de les TIC i el coneixement dels centres Educacitus, forma part de la planificació curricular dels centres.

L'objectiu principal del Pla TIC és el desenvolupament del tractament de la información i competencia digital i la integració de les TIC com a eina didáctica en els procesos d'ensenyament-aprenentatge. Encara que també contribueix al desenvlupament de la resta de les competències bàsiques, especalment la competencia per aprendre a aprendre, competencia en comunicación lingüística i competencia social i ciudadana.

3. CARACTERÍSTIQUES DEL PLA TIC.
  • Contenir objectius clars. El centre ha e reflectar de forma explícita una visió de conjunt de les seves expectatives, metes i objectius pel que fa a les TIC, a curt, mitjà i llarg termini.
  • Estar contextualitzat. Ha de tener en compte les característiques del context TIC del centre. S'ha de conèixer l'ús que es fa de les TIC en el centre.
  • Ser viable i flexible. La formulació dels objectius haurà de concretar-se amb especificació de temps, estratègies, responsables i indicador d'avaluació.
  • Estar consensuat. Ha de perseguir-se l'adopció de pla per part de tots els membres de la comunitat educativa.
  • Estar organitzat. La diversitat d'aspectes que caldrà contemplar en el pla TIC haurà d'estar coordinat per equips o comissions destinades a tal fi.

4. ELEMENTS DEL PLA TIC.

- Objectius del Pla. Es plantegessin expectatives o metes en les TIC pel que fa als següents àmbits:
  • Referits a la comunitat educativa.
  • Referits a la formació del professorat.
  • Referits a la gestió del centre.
  • Referits a la gestió de recursos.
- Contextualització del Pla TIC. Referències als senyals d'entitat del context que influeixen en la integració de les TIC en el centre.
  • Característiques socials, económiques i culturals de families i alumnat.
  • Trajectoria del centre pel que fa a l'ús de les TIC.
  • Existencia de projectes d'innovació relacionats amb TIC.
  • Característiques del professorat.
  • Descripció general dels recursos disponibles.
- Estratègies per a l'elaboració, la coordinació i la difusió en el centre. Es proposa la creació d'un equip o comissió de Coordinació TIC del centre. Les seves funcions serán les de presentar i planificar tares i activitats del Pla TIC. Les tasques podrán ser:
  • Tasques d'elaboració, difusió i revisió del Pla TIC.
  • Tasques organitzatives.
  • Tasques dinamitzadors.
  • Un altres tipus de tasques.
- Organització de les infraestructures i recursos disponibles.
  • Fer l'inventari dels recursos tecnológiques disponibles.
  • Organitzar la zona compartida de la xarxa Medusa.
  • Determinat el règim d'ús d'espais i recursos.
- Tractament de la Informació i competències digital a la programació d'aula. Les  programacions de les diferents àrees contindran el treball corresponent a la competència tractament de la informació i competència digital.

5. TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ I COMPETÈNCIA DIGITAL.

- ¿Qué és aquesta competencia?
Habilitats per a cercar, obtenir, processar i comunicar informació i transformar-la en coneixement, inclou altres aspectes com:
L'accés i selecció de la informació fins a l'ús i la transmissió d'aquesta en diferents suports, incloent la utilització TIC i la comunicació com un element essencial per a informar-se i comunicar-se.

- ¿Quina finalitat té?
Són un extraordinari instrument d'aprenentatge que destaca per tres opcions bàsiques.
  • Aprendre ''sobre'' les TIC suposa alfabetitzar a l'alumnat en el seu ús.
  • Aprendre ''de les" tic, implica saber aprofitar la informació que ens donen accés.
  • Analitzar-a de forma critica.
  • Aprendre "amb" les TIC significa saber utilitzar-les com potent eina d'organitzar la informació, processar-la i orientar-la per aconseguir les nostres fins.

6. CONEIXEMENTS, DESTRESES I ACTITUDS DE LA COMPETÈNCIA DIGITAL.

- Coneixements.
  • Comprensió de la naturalesa i manera d'operar dels sistemes tecnológics.
  • Coneixement dels canvis actuals en les TIC i l'efecte que aquests tenen en el món personal, laboral i social.
  • Coneixement de les característiques essencials del processament de la información, les utilitats fonamentals; els coneixement bàsics de les xarxes en general i internet.
- Destreses.
  • Destreses relacionades amb l'obtenció d'informació d'aplicacions multimedia i de les TIC.
  • Avaluació i selección de noves fonts d'informació i innovacions tecnológiques a partir de la seva utilitat per a tasques especifíques.
  • Utilització básica d'editors d'imatge digital, àudio i vídeo.
  • L'ús eficaç de la xarxa i d'altres eines per aprendre de forma individual i col·laborativa.
  • Tècniques per a la interpretació de la información.
  • Destreses per a la navegació per la World Wide i l'ús de correu electrónic, a més de resoldre problemas de programari i maquinari.
- Actituds.
  • Interés per utilizar es TIC com eina d'aprenentatge i de comunicación i per seguir aprenent nous usos i possibilitats.
  • Valoració positiva de l'ús de les tecnologíes per a treballar de forma autónoma i en grups, com instrument de col·laboració i de desenvolupament de projectes de treball cooperatius.
  • Ús responsable de les TIC, actuant amb prudència i evitant información nociva o il·lícita i presa de consciencia de la necessitat de controlar el temps que es dedica a l'entreteniment amb les TIC així com del seu posible poder d'addició (ús o abús).
  • Actitud positiva davant les tecnologies de la información i de la comunicación com una Font d'enriquiment personal i social.
  • Actitud crítica i responsable sobre els seus continguts i sobre l'ús dels mitjans digitals, tant a nivel individual com social, respecte a les normes de conducta i a la manera de pcoedir amb els mitjans electrónics.

No hay comentarios:

Publicar un comentario