domingo, 14 de febrero de 2016

Tema 2. Ampliació.

Quant a la integració de les TIC al currículo, pel que fa als centres i a l'aula, podem destacar els canvis següents:

- En el professorat. 

En quant a el reto del maestre per insertar les TIC al currículo podem destacar:
  • S'han observat nous rols: el professorat actua com a facilitador de coneixements i guia en comptes de ser gairebé l'única font de coneixements. La planificació del desenvolupament del currículum a l'aula és més estructurada i la col·laboració amb la resta del professorat, en alguns casos amb personal de fora de l'escola s'ha incrementat.
  • El professorat sol estar content amb les innovacions tot i que hi ha queixes generalitzades del temps que cal dedicar a preparar totes aquestes activitats, ja que es trcata de temps afegit a l'habitual dins de la seva jornada laboral i això implica una càrrega important de voluntarisme que no tothom està disposat a fer. En el cas de les innovacions que demanen un equipament i un programari molt especialitzat, el professorat es veu obligat a autoformar-se i a preparar les pràctiques al centre mateix.
  • Malgrat que hi ha hagut una oferta àmplia de formació, assistir als cursos ha comportat també una dedicació complementària. Les experiències que demanen una formació especialitzada exigeixen sovint temps per al desplaçament, perquè les activitats de formació no es poden fer tan territorialitzades com en el cas de la formació més general.  
- En l'alumnat. 
  • Els alumnes són molt més responsables del seu aprenentatge, estan més motivats per aprendre, ja que treballar les TIC els agrada i les activitats d'ensenyament i aprenentatge que fan són molt més creatives i lligades al món real.
  • Es fa evident la possibilitat de treball simultani de diferents alumnes o grups d'alumnes en nivells de dificultat diversos.

- En els continguts. 
  • Les TIC ajuden a aprofundir el coneixement d'un determinat tema i a entendre millor la matèria, ja que estimulen la reflexió i el pensament crític, quan en l'activitat han de buscar informació, reorganitzar-la i comunicar-la.
  • Les experiències multidisciplinàries milloren el procés d'aprenentatge, atès que consoliden competències aplicables a moltes matèries que es poden transferir a situacions del món real, més enllà de l'àmbit estrictametn escolar.

- En els objectius. 
  • Sovint s'estableixen nous objectius que s'incorporen al currículum, com ara la utilització de la informació,la comunicació i la col·laboració i, en general, el domini de les competències en l'ús de les TIC.

- En les activitats d'ensenyament-aprenentatge
  • L'alumnat a més de treballar d'una manera individual, també ho fa per parelles o en grup, la qual cosa, afavoreix l'aprenentatge.
  • Les TIC permeten dur a terme un aprenentatge més guiat i una correcció més inmediata de possibles errror. Faciliten l'adaptació curricular i l'atenció a la diversitat.


- En l'avaluació. 

En quant a l'avaluació de l'ús de les TIC podem destacar:
  • Trobem nous models d'activitats d'avaluació en els quals el procés d'avaluació està molt lligat al procés d'aprenentatge (avaluació formativa). Sovint, també hi ha autoavaluació i coavaluació.
  • Tanmateix, els nous mètodes coexisteixen amb mètodes tradicionals d'avaluació sumativa a través de proves de contingut.


  • Les pràctiques innovadores en l'ús de les TIC fomenten el treball multidiscplinari amb implicació de diversos prefessors i àrees. S'incrementa, per tant, la col·laboració entre el professorat.
  • Sovint s'han de modificar espais i horaris, per la qual cosa el suport dels equips directius és fonamental, com també el del coordinador d'informàtica, el qual, habitualment, a més de tenir cura de l'equipament, fa de formador del professorat i recull i transmet informació sobre el programari disponible.
  • Així mateix, s'observa que les activitats lligades a les innovacions sovint es duen a terme també fora de l'escola i amb implicació d'altres agents.
  • En totes les escoles hi ha una persona experta en TIC i dinamitzadora del seu ús en el centre. Sense alguna o algunes persones preparades i l'ajut de l'equip directiu no es poden dur a terme aquestes practiques.

No hay comentarios:

Publicar un comentario