sábado, 16 de abril de 2016

Tema 10. Ampliació.

QUÈ SÓN LES XARXES SOCIALS?  
Una xarxa social és una comunitat d'internautes units per algun interès comú que es relacionen i comparteixen i intercanvien informació a través d'una plataforma virtual.
 
Des de la seva irrupció amb força a Internet, cap a l'any 2003, les xarxes socials han anat ampliant no només la seva presència quantitativa sinó també els interessos o temàtiques al voltant de les quals es despleguen de manera que actualment abasten àmbits tan variats com l'amistat, el parentiu, les aficions (esport, fotografia, música...), el professional, el financer o fins i tot la relació de la ciutadania amb l'administració..
 
Des de la perspectiva de la relació amb l'administració, les xarxes socials ofereixen un excel·lent escenari cap a la millora i la innovació, ja que a més de facilitar la participació i implicació de la ciutadania i altres actors en la governança, complementen els canals de comunicació bidireccional (atenció telefònica, presencial...). Al mateix temps, les xarxes socials serveixen per:
  • Proporcionar respostes immediates a les persones usuàries i, al mateix temps, a altres persones amb la mateixa situació (es guanya temps i recursos, tal com succeeix en els canal web en general). Tot això d'una manera més propera, ja que estem en el context personal de l'usuari.
  • Redirigir els usuaris cap al web corporatiu (o cap a un recurs acordat que tingui tant crèdit com la informació generada pels canals oficials) per ampliar la informació oficial.
  • Facilitar la creació de xarxes temàtiques d'usuaris que, al seu torn, produeixen coneixement fonamental i complementari perquè l'organització conegui els interessos i la informació que generen aquestes xarxes i els pugui tenir en compte.
 
PAUTES D'ÚS HUI EN DIA.
És molt important hui en dia la seguretat de la nostra intimitat a internet.
 
Les xarxes socials  són cada vegada més presents en la nostra vida quotidiana. Però fins ara les mesures d'autoregulació s'han mostrat insuficients per preservar la privacitat de la ciutadania i fomentar alhora el potencial d'innovació i de creixement econòmic que representen la Internet actual i les xarxes socials. En aquest sentit, resultarà útil tenir clares unes pautes d'actuació en aquestes plataformes pel que fa a la privacitat:
  1. Formació. Cal aprendre a gestionar contactes i a publicar tota mena de continguts a les xarxes. Saber què hi podem publicar, el temps que hi romandrà (sempre?) i disposar de l'autorització de terceres persones que apareguin a les imatges, per exemple. I, a més, hem de conèixer que algunes xarxes són especialment intrusives amb els drets d'explotació de tot el que s'hi publica.
  2. Regulació i responsabilitat. Cal completar la regulació dels usos específics escaients per preservar les dades personals. De manera complementària, les persones usuàries de les xarxes socials han d'assumir les responsabilitats inherents al mitjà (Internet). Per exemple, etiquetar fotografies d'una tercera persona sense el seu consentiment vulnera el dret a la pròpia imatge.
  3. Identificació. Es recomana la identificació dels usuaris per evitar l'anonimat a les xarxes socials (identitat cívica).

No hay comentarios:

Publicar un comentario