sábado, 16 de abril de 2016

Tema 10. Teoria.

XARXES SOCIALS EN EDUCACIÓ: TWITER I FACEBOOK.

1. DEFINICIÓ I CARACTERÍTIQUES DE LES XARXES SOCIALS.
Algunes de les seues característiques més importants són:
  • Són xarxes de relacions personals, també anomenades comunitats, que proporcionen sociabilitat, suport, informació i un sentit de pertinença i identitat social.
  • Són grups de persones amb alguns interessos similars, que es comuniquen a través de projectes.
  • Existeix un cert sentit de pertinença a un grup amb una cultura comuna: es comparteixen uns valors, unes normes i un llenguatge en un clima de confiança. 
  • Són llocs web que ofereixen serveis i funcionalitats de comunicació diversos per mantenir en contacte els usuaris de la xarxa. 
  • Es basen en un programari especial que integra nombroses funcions individuals: blocs, wikis, blocs, etc. en una mateixa interfície.
  • Com exemples de Xarxes Socials més importants destaquen: Facebook, Twitter, MySpacem Ning, Second Life, Tuenti.
2. TIPUS DE XARXES SOCIALS.
Segons la activitat:
  • Microblogging. Permeten enviar i publicar missatges breus de text, així com seguir a altres usuaris. Twitter, Muugo, Plurk.
  • Jocs. Els usuaris potencials són aquells que busquen relacionar-se. Second Life, Haboo. 
  • Geolocalització. Permet saber la posició d'un objecte, persona, monument. Fursquare, Metaki.
  • Marcadors socials. A través d'etiquetes classifiquen, emmagatzemen, enllaços per a ser compartits. Digg, Diigo.
Segons el contingut: 
  • Fotos. Permeten emmagatzemanr, ordenar, buscar i compartir fotografies. Flickr, Fotolog, Panoramio.
  • Música. Permeten escoltar músia ademés de classificar-la i compartir-la. Last Fm, Groovershark.
  • Vídeos. Permet crear perfils i llistes d'amics. Youtube, Vimeo.
  • Documents. Es poden trobar, publicar i compartir textos. Scribd.
  • Presentacions. Permeten classificar i compartir les seves presentacions professionals. SlideShare.
  • Notícies. Permeten veure la informació que més interessa. Digg, Meneame.
  • Lectura. Es poden classificar les preferències literàries. WeRead. 
  • Horitzontals: sense temàtica definida i centrada en els contactes. Facebook, Hy5, Mistakes...
3. USUARIS POTENCIALS DE LES XARXES SOCIALS.
  • "Social media selectors". Orientats a la funcionalitat en termes de comunicació i contacte amb el grup de referència (40%).
  • "Simple social networks". Motivats per la dimensió lúdica i el relacional pel que fa al seu grup social (33%).
  • Trend followers. L'entreteniment i la informació d'esdeveniments i festes constitueixen el seu principal leivmotiv (19%).
  • "Social media addicts". Tenen una clara intencionalitat professional (10%).
4. FACEBOOK I TWITTER.
Facebook:
  • És un lloc web de xarxes socials creat per Mark Zuckeberg i fundat per Educardo Saverin, Chris Hughes, Dustin Moskovitz i Mark Zuckerberg.
  • Originalment, era un lloc per a estudiants de la Universitat de Havard. Actualment, està oberta a qualsevol persona que tingui un compte de correu electrònic.
  • Disposa d'un allista d'amics i un grup de pàgines o es pot reunir gent d'interessos comuns.
  • Existeix la possibilitat d'inclouse fotos i vídeos al mur.
  • Permet manar missatges de text pla de baixa grandària amb un màxim de 140 caràcters, cridats tweets, que es mostren en la pàgina principal de l'usuari.
  • Els usuaris poden subscriure's als tweets d'altres usuaris.
  • Per defecte, els missatges són públics, podent difondre's privadament mostrant-los únicament als seguidors.
Twitter:
  • Canal de notícies en temps real per a la comunitat educativa. Avís sobre la publicació de bulletins informatius periòdics, informacions de caràcter més oficial i com agenda i recordatori d'esdeveniments tals com reunions o trobades.
  • Establir un canal de noticies en diferit mitançant l'us dels widgets que permeten la informació de Twitter en les pàgines web.
  • Establir una comunicació bidireccional entre el centre i la comunitat educativa. A diferència d'un fòrum de discussió, l'abast de Twitter està restringit als seguidors dels usuaris.
5. APLICACIONS EDUCATIVES DE TWITTER I FACEBOOK.
El primer que vaig visualitzar com interessant són els grups. cree tres grups, n per cada curs i vull anar comentant les activitats de classes, especialmente pretenc anar trobant n espai per a la reflexió respecte dels problemes que anem enfrontant. la inscripció al grup va quedar com obligatòria per als alumnes, el accés al grup és per invitació. 

Els esdeveniments, a través dels quals vull anar refrescant la memòria dels meus estudiants respecte d'activitats, lectures, proves, exxàets i tota allo que es part de la vida escolar i que anotem en les nostres agendes.

Crear les meves propies enquestes amb contingut educatiu, però havien de ser entretingudes simpàtiques, senzilles, no diferenciar-se massa en la forma de les quals agraden als meus alumnes, però tenir fundada una raó didáctica.
  • Study Groups. És una maner ràpida i fàcil de col·laborar amb els seus companys de classe i planificar tasques per als seus cursos, pots crear llistes de tasques, discutir certs temes, establir horaris de les reunions...
  • Mathemathical Formules. Amb aquesta aplicació podràs escriure missatges en el mur dels teus amics amb formules matemàtiques. aquestes formules s'escriuen amb la sintaxi de Latex.
  • CiteMe. Amb aquesta aplicació pots obtenir cites per a les teves notes amb format de WorldCat, el catàleg més gran del món.
  • BooksiRead. Pots qualificar i compartir opinions sobre els llibres que estàs llegint o has llegit També pots consultar les opinions d'uns altres o buscar usuaris amb gustos similars.

No hay comentarios:

Publicar un comentario