miércoles, 20 de abril de 2016

Tema 11. Ampliació.

Els objectes d'aprenentatge no són una cosa nova, encara que sovint no han rebut l’atenció que mereixen com a tals, és a dir, en tant que instruments de suport als estudiants en el desenvolupament de les tasques d’aprenentatge.

De fet, dedicar-los un capítol té ja un significat específic, atès que representa atorgar-los un paper clau en el procés d’aprenentatge. Un paper subsidiari, això sí, de les activitats proposades, que delimitaran el marc i la finalitat en l’ús d’aquests recursos. Així, encara que de manera més aviat indirecta, els recursos utilitzats per al desenvolupament de l’activitat per part dels estudiants influeixen en l’assoliment dels objectius d’aprenentatge proposats i determinen aquest assoliment. Des d’aquesta perspectiva, i encara que hi ha una tradició en el camp educatiu a considerar els continguts d’aprenentatge com una cosa diferent i independent d’altres instruments utilitzats en la formació, el concepte de recurs comprèn tant els continguts, amb els suports que els vehiculen, com els espais i les eines amb les seves corresponents funcionalitats, necessaris tots ells per al desenvolupament de les activitats d’aprenentatge i d’avaluació. Tal com veurem, l’evolució de la tecnologia en el seu paper de recurs de suport a l’aprenentatge ens condueix a situacions en què continguts i eines són cada vegada més indistingibles.

Blogs wikis, fòrums, mons virtuals... Són eines o continguts? El futur dels materials didàctics és indissoluble del seu suport tecnològic, un suport que permetrà actuar i interactuar amb el contingut de formes diverses, més enllà de la simple consulta. D’altra banda, aquests recursos poden haver estat expressament dissenyats per ser utilitzats amb una finalitat educativa específica, o bé consistir en adaptacions per a aquesta finalitat realitzades per docents i/o estudiants, malgrat que no sigui aquest el propòsit original per al qual es van crear.

Si entenem l’aprenentatge com un procés en què l’estudiant ha de guanyar autonomia de manera progressiva en la direcció i regulació del seu progrés, l’ús dels recursos ha de respondre tant com es pugui a la seva elecció personal. És a dir, el disseny d’una situació d’aprenentatge hauria de garantir l’accés guiat a una sèrie de recursos necessaris per al desenvolupament de les activitats proposades, més que prescriure l’ús d’uns o altres recursos per a determinats propòsits i en moments específics. Aquest plantejament flexible en l’ús dels recursos d’aprenentatge obliga, a més, a pensar en una varietat d’instruments i materials, heterogenis entre si i adaptables a un gran ventall de situacions i necessitats.

En quant a les Llicències...
On es poden trobar obres distribuïdes sota llicències d'accés lliure?
1. Cercadors d'obres distribuïdes sota llicències CC:
2. Webs amb materials textuals distribuïts sota llicències CC o sota altres tipus de llicències:
  • Lliures en accés obert: recull de cercadors de llibres/diccionaris electrònics publicats en accés lliure (amb o sense llicències CC).
  • Revistes en accés obert: selecció de directoris de revistes científiques amb "peer review" publicades en accés lliure (amb o sense llicències CC).
3. Webs amb imatges i materials sonors distribuïts sota llicències CC o sota altres tipus de llicències:
Existeixen recursos d'informació que, malgrat de no oferir els seus continguts sota llicència Creative Commons, sí que en permeten el seu ús per a finalitats de recerca o docència:
Imatges
  • Bigfoto: Web de fotografies creades per fotògrafs amateurs que es poden emprar tant per a usos personals com comercials
  • Flickr: Dipòsit de fotografies que es poden utilitzar en funció de diferents tipus de llicències CC.
  • Wikipedia Commons: Dipòsit de fotografies, diagrames, dibuixos animats, música, veu, vídeo i altres arxius multimèdia d'accés lliure.

Obres musicals

  • Jamendo: Plataforma on els artistes poden penjar les seves obres musicals amb llicència Creative Commons.
  • Música Lliure: Inclou peces musicals sota la LML ("licencia de música libre").
  • Radio Blog: Plataforma on els artistes poden penjar les seves obres musicals amb llicència Creative Commons.

No hay comentarios:

Publicar un comentario